Publishing Goblins nya rollspel ZOETROPE: Death Didn’t Take finns nu ute på Kickstarter.
ZOETROPE: Death Didn’t Take är ett kortrollspel som inte kräver någon förberedning alls innan man sätter sig och spelar. Det är perfekt för en kväll då man vill göra någonting lätt inom rollspel som inte tar mer än en eller två timmar.
I ZOETROPE: Death Didn’t Take kan du vara upp till sju spelare. En av er har rollen som spelledare medan de andra är tidsagenter som får uppdrag som kan utspela sig när som helst i tiden, vare sig det är dåtid eller framtid. Uppdragen kan vara allt från att hindra avrättningen av en framtida president till att stoppa utomjordingar från att ta över antika Egypten. Kanske du väljer att ge dina karaktärer lite extra karaktär och ge dem ett uddrag som kan knyttas samman med deras bakgrund.
Rollspelet innehåller 350 kort uppdelade i kategorierna Actions, Time, Gear, Weapons, Roles, Traits, Fated, Wounds och Events. Med följer även skottbrickor, tärningar och en regelbok på 20 sidor.
En närmare titt på kortkategorierna
- Actions: Handlingarna som du utför under ditt uppdrag på tidslinjen. Dessa handlingar lyckas alltid, men beroende på vad dina medspelare gör kan resultatet bli långt ifrån vad du väntat dig.
- Time: Ger dig möjligheten att använda den tidsteknologi som alla tidsagenter har. Du kan bl. a. spola tillbaka en handling, hoppa framåt i tid eller till och med stanna tiden.
- Gear: Utrustning du har med dig på ditt uppdrag.
- Weapons: Vapen du har med dig på ditt uppdrag.
- Roles: Berättar vilken roll du har i teamet, hur många Action-, Gear- och Weapon-kort din karaktär får och vilken specialförmåga som aktiveras när du reser i tiden.
- Traits: Berättar vad din karaktär har för personlighet och/eller bakgrund.
- Events: Spelledarkort som ger spelledaren ett hum om vad uppdraget ska handla om, samt eventuella handlingsmoment som kan användas för att föra handlingen framåt.
- Fated: Används när spelare försöker göra handlingar som de inte har på hand. Lyckas inte alltid och är därför en risk att ta.
- Wounds: Används för att indikera skador som både spelare och NPC:er får under spelets gång.
///
Om du är intresserad av att läsa mer om ZOETROPE: Death Didn’t Take kan du klicka här för att komma till rollspelets Kickstarter.