Så kallad konstgjord intelligens, även kallad AI (efter de engelska orden Artificial Intelligence), har använts i datorspel under lång tid. Ett av de första exemplen på AI i spel är klassiska Pong, även om det fanns andra spel innan Pong som använde någon form av AI. Pong är ett mycket enkelt exempel på en datorstyrd motspelare som försöker vinna mot den som spelar.
Den här sortens intelligens i spel har utvecklats mycket sedan Pong. 1997 vann datorn Deep Blue i schack mot schackmästaren Garry Kasparov, något som krävde en hel del konstgjord intelligens.
Schack är långtifrån det enda spel som kräver en välutvecklad AI, det gäller även kortspel såväl som Othello och andra klassiska sällskapsspel. I så kallade förstapersonsskjutarspel, FPS (First Person Shooter), används mycket AI när man spelar som ensam spelare. De som utvecklar spel har lyckats väl med att simulera riktiga motståndare, men än så länge är spelen som svårast när man möter riktiga, mänskliga motståndare.
Nu är konstgjord intelligens i spel ett relativt ofarligt område att utveckla AI för, men man kan tänka sig att AI blir ett hot mot mänskligheten. Om utvecklingen fortsätter så kan man absolut tänka sig att konstgjord intelligens kan användas på fel sätt. Det är få som tror på samma utveckling som i exempelvis Terminator-filmerna, men det är inte omöjligt att AI kan utvecklas åt det hållet. Bland annat därför vill flera regeringar runt om i världen reglera hur AI får användas.
Frågan är om det går att reglera en självlärande AI. Det ligger i själva designen att en AI ska kunna lära sig nya saker hela tiden, och då kan den säkert lära sig hur den går runt reglerna…
1 Kommentar on “Konstgjord intelligens i spel”