Esport i världen blir allt större. Även om det är först på senare år som man har börjat benämna tävlingarna som sker online som elektronisk sport, esport, så började esporten egentligen på 1970-talet. 1972 hölls den första tävlingen i datorspel på Stanfords universitet. Den gången var det spelet Spacewar man tävlade i, och sedan dess har esporten växt.
Framför allt Sydkorea har varit drivande i att få esport att bli ett etablerat begrepp, och mycket tack vare allt billigare och snabbare bredbandsanslutningar. Även om esport är stort i Sydkorea så växer esporten runt om i världen.
Svensk esport är också betydande och i Sverige tävlas det i många olika spel. Huruvida e-post skulle få kallas sport eller inte har varit en omdebatterad fråga, där motståndarna vill kalla esport för en tävling, medan de som argumenterar för anser att det finns lika mycket planering, övning och skicklighet som i andra sporter.
Debatten fortsätter, men allt fler länder erkänner e-sport som vilken annan sport som helst. Först ut var Kina, redan 2003 var Kina ett av de första länderna som erkände esport som en etablerad sport. Därefter har fler länder följt efter.
Att esporten växer som den gör är ytterligare ett tecken på att det inte är någon tvekan om att esport ska kallas för sport och ingenting annat. Det finns också en stor publik som följer de officiella matcher som spelas. Det finns dessutom ett stort antal ligor och turneringar.
Esporten omsätter en hel del pengar. De senaste åren har den totala, globala omsättningen kommit upp i flera miljarder dollar och antalet spelare fortsätter att öka. Särskilt kvinnliga spelare står numera för en stor ökning.
Dessutom har media börjat intressera sig allt mer för esport. De stora sportkanalerna sänder esport, vilket även stämmer i Sverige där Aftonbladet var tidigt ute. Med andra ord, esporten fortsätter växa och vi kommer med största sannolikhet få ännu mer spelare inom e-sporten. Nu återstår det bara att få se esport på de olympiska spelen.