Enligt data från Finbold.com är det 35% (2,7 miljarder) av mänskligheten som spelar TV-spel.
Asien står för 1,506 miljarder (55%) av hela världens spelare, vilket inte är så konstigt, både på grund av Japans spelindustri och på grund av det höga antalet människor som bor i Asien. Tvåa ligger regionerna Europa, Mellanöstern och Afrika med sammanlagda 758 miljoner spelare. På tredje plats ligger Sydamerika med 259 miljoner spelare (9%) och sist ligger Nordamerika med 203 miljoner spelare (7%).
Finbold.com har också gjort beräkningar på hur mycket pengar som TV-spelsbranchen kommer att tjäna i år. 48% (ca 77,2 miljarder dollar) av all vinst kommer från mobilspel. På andra plats ligger konsolspel, som står för 28% (45,2 miljarder dollar) av vinsten. PC-spel ligger på tredje plats med 21% (33,9 miljarder dollar) av vinsten.
Vinsten för 2020 beräknas att öka ovanligt mycket (till ca 159,3 miljarder dollar), mycket på grund av att coronaviruset har tvingat folk att spendera mer tid i hemmet och därför har tid till att spela mer TV-spel.
Anledningar till att folk spelar mer
Det finns flera anledningar till att vinsten inom spelbranchen bara fortsätter att öka år efter år. En är att tekniken både utvecklas och sprider sig globalt, vilket innebär att fler och fler människor får tillgång till TV-spel.
En annan är att det i de delar av världen där TV-spel har funnits i årtioenden har skett en ändring i attityd gentemot spelen. Länge var TV-spelandet någonting som bara outsiders gjorde. Det var helt enkelt inte coolt att spela TV-spel. Att vuxna skulle spela TV-spel var det inte heller tal om: TV-spel var ’bara’ för barn och tonåringar. Dessutom var det inte ’accepterat’ för tjejer att spela TV-spel och sexism från både företag och pojkar som spelade var väldigt vanligt. Men nu när TV-spelandet har blivit mer och mer mainstream är det många fler människor av alla åldrar som har det som hobby. Det existerar visserligen sexism i vissa kretsar fortfarande, men även det går åt det bättre.